Luisteren is zonder twijfel de belangrijkste vaardigheid om goed te kunnen overtuigen. Helaas is goed luisteren lastiger dan het lijkt: veel mensen horen wel wat iemand zegt, maar luisteren niet echt — laat staan dat ze de ander begrijpen. Horen is immers niet hetzelfde als luisteren. Luisteren vraagt energie en aandacht.
Deze training geeft je medewerkers het inzicht in verschillende manieren van luisteren en behandelt technieken om anderen beter te verstaan en begrijpen. Ze leren hoe ze voorkomen dat hun eigen aannames en oordelen in de weg zitten. Ze leren effectieve gesprekstechnieken om gericht door te vragen en tussen de regels door te luisteren naar de bedoelingen, zorgen en wensen van je klanten.
Na deze training gaan je medewerkers het belang kennen van actief luisteren en gaan ze ook weten hoe ze dit kunnen doen.
Het resultaat van deze luistertraining:
- je bent effectiever in je werk doordat je gesprekspartners beter leert begrijpen;
- jouw gesprekspartners merken dat je beter luistert;
- je kent de vier belangrijkste manieren om te luisteren en weet wanneer je deze kunt toepassen;
- je weet hoe je voorkomt dat jouw aannames en oordelen je in de weg zitten bij het luisteren;
- je beheerst gesprekstechnieken om gericht door te vragen zodat anderen je meer willen vertellen;
- je neemt de verbale en non-verbale communicatie van je gesprekspartners goed waar en weet daar effectief op in te spelen;
- je bent in staat om tussen de regels door te luisteren naar de bedoelingen, zorgen en wensen van je gesprekspartner;
- je hebt inzicht in je eigen luisterstijl en persoonlijke valkuilen.